Ny symaskin med bandkantare!



Jag har köpt en ny symaskin, jag sålde min fina Janome DC4030 och köpte en likvärdig Janome QDC3160 som har lite fler sömmar. Till den nya symaskinen passade även bandkantningsmojängen som jag beställt! Nu håller jag på att lära mig egenheterna på den nya maskinen, den gamla behövde jag i princip aldrig ändra inställningarna utan det blev bra än då, den automatiska trådspänningen var fantastisk. På den nya maskinen har det blivit lite provlappar för att få till en bra dekorsöm på trikå tyg utan att töja för mycket.

Mitt första projekt på nya maskinen blev en raglantröja i storlek 98 efter mönster från Ottobre 4 2011. Tyget fyndade jag från JNY på syfestivalen. Det är en ganka tjock interlock som jag inte är riktigt van vid att sy i, tyckte den töjde sig något i fållen längst ner. Tröjan är både använd en dag samt att hon sovit i den en natt så det är därför den är lite skrynklig.

Till halskanten har jag alltså för första gången använt en bandkantare. Normalt sett kan man bara köpa bandkantare till täcksömsmaskiner men i och med att jag varken har råd eller plats för en tredje maskin så chansade jag och köpte hem The quilt binder set som är till för att sy kantband på quiltar. Efter att ha testat den kan jag säga att den funkar kalasbra på trikå, kantbanden blir lite breda nästan 15 mm men jag tyckte det blev jättebra.  I den något sparsamma information som finns på internet står det att den enbart passar till ett fåtal ganska dyra maskiner men jag har alltså fått den att funka med Janome QDC 3160 vilken har en större stygnplåt än DC4030.

Mer info finns här: http://content.janome.com/index.cfm/machines/accessories/All/Quilt_Binder_Set . Jag beställde min från england för strax över 1000 kr så jo den kvalar in som ett dyrt men roligt tillbehör. Hurra för att äntligen ha hittat en bandkantare till vanlig symaskin!




Kommentarer
Postat av: Jenny Thörne

Lite sugen blir man allt på den där manicken!! Fina lappen på tröjan också..

2012-03-16 @ 06:58:34
URL: http://jennyspysselhorna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0