Ännu en mössa

Dottern var inte det minsta sugen på att modella den här mössan. Tillslut var jag tvungen att muta henne med den älskade tandborsten som fick henne sysselsatt en liten stund så att jag kunde knäppa en bild.

Mönster hittar ni här: http://twoandsix.typepad.com/twoandsix/2009/03/beehive-beanie.html 
Jag har användt garnet Drops merino extra fine och stickor 4.


Mera monster

Ännu ett monster stickat! Det här mönstret är verkligen jättesnabbt att sticka och monstren blir ypperliga bebispresenter.
 

Uteplatsen

Vi har en liten uteplats till vårt radhus som vi är alldeles för dåliga på att använda. Med radhuset följde också utemöbler i form  av två stolar och en bänk/soffa. I början av sommaren skulle vi köpa dynor till våra utemöbler men det visade sig vara jättedyrt så istället köpte vi billiga tråkig dynor som jag sydde överdrag till av tokigt tyg från IKEA. Mönster på världens lättaste kuddfodral hittar du här! Två sömmar är allt som behövs.
http://jennyshus.webblogg.se/2008/august/kuddfodralsbeskrivning.html

Vår färgglada uteplats:



Den som väntar på något gott...

... eller vad säger man. Blev så glad när jag såg att Rebecca Danger lagt ut en bild på sin nya bok The big book of knitted monsters och surfade genast i på amazon och började kolla på alla mönster, superfina. Monstret jag stickade förra veckan är från henne. Beger mig till adlibris för att se om jag kan beställa boken från sverige men inser att den inte kommer att ges ut fförrens i JANUARI... ja nu har jag ju nåt att se fram mot i alla fall....



http://www.amazon.com/Big-Book-Knitted-Monsters-Mischievous/dp/1604680091/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1281718198&sr=8-6


Vintage pixie cap

Okej jag vet att man som förälder kanske inte är den mest objektiva bedömmaren men H är verkligen världens sötaste i den här mössan! Skruttan tenderar tyvärr att kasta alla mössor på marken men jag har en förhoppning om att denna ska få sitta kvar så man knäpper fast den under hakan.

Mönstret kommer från boken "Vintage knits for modern babies". Jag kan varmt rekomendera boken, innehåller flera fina bebismönster. Mönstret var enkelt och snabbstickat. För ett tag sen läste jag någonstans att om man lyfter första maskan på varje varv så får man en jämn och fin kant så det testade jag och det stämde.
Jag använde stickor 4 (3.5 på aviga varv för jag stickar lite ojänmt) och garnet Debbie bliss rialto aran.




Monster!

Är barnsligt förtjust i monstret som jag precis stickat till H. Min man tycker inte att det se särskilt läskigt ut men det är ju för att det är ett sötmonster. Mönstret kommer från de här tjejen: http://www.rebeccadanger.typepad.com/ .

Jag valde att vända på mönstret så istället för att börja med att sticka ett ben i taget började jag med huvudet. Jag valde också att virka små rundlar till ögon och att brodera en mun istället för att klistra  på filt. Min dotter hade pillat bort filten på nolltid Jag har användt blandade akrylgarner som jag hade hemma typ Carolina och Skotte och rundstickor 3.





Allra sötaste lilla Axel!

Min vän har fått en liten son som vi äntligen fick träffa idag! Så liten! Bara tre veckor. Givetvis hade vi med oss presenter till honom, en liten uggla som jag virkat och en filt som jag sytt. Min kamera har blivit helt tokig när det gäller att ta närbilder tyvärr men håll till godo!



Ugglan är efter mitt eget mönster som du hittar här i bloggen: http://stickavirkapyssla.webblogg.se/2010/april/owly-the-owl.html
Jag har användt garnet tilda och virknål 3.



I filten är översta lagret bomullstyg från Stoff och stil och undersidan är av vit fleece som jag klippt till från en 29 kronors filt från ikea, blir billigare än att köpa fleece på metervara.

RSS 2.0