Ett litet lapptäcke till vagnen



Den här filten har jag planerat att göra hur länge som helst. Jag älskar verkligen tyget som heter lyckoklöver som jag köpt på Ohlssons (ska snart komma i trikå också vilket jag verkligen ser fram mot). Även bokstavapplikationerna är gjorda i grön lyckoklöver. Man ska inte titta för nära på applikationerna då det ser lite sådär ute på vissa ställen. Jag tänkte att rundadebokstäver skulle bli smidigt men nej det var tvärt om mycket svårare.

Om nån undrar hur jag gick till väga så valde jag ut en font jag gillade i word jag tror jag använde Arial rounded fetstilad och drog sedan upp den till drygt 200 punkter. Ändrade färgen till grå för att spara på skrivaren och skrev ut namnet. Sen klippte jag ut  bokstäverna, klippte därefter ut tyget, strök på vlisofix på baksidan av bokstäverna placerade ut dem på en långremsa drog bort vlisofixet och strök fast dem. Sen var det bara att sy. Baksidan består av grön fleecefilt från Rusta.

Funky little owl bag


Att jag tycker om ugglor märker man ju ganska snabbt om man kollar runt i bloggen så när jag hittade det här mönstret kunde jag inte motstå det. Jag hade precis köpt ett annat mönster till en sewalong hos Karinottilia (jag ska äntligen våga mig på dragkedjor!) när jag hittade henne här


Jag har inte gjort applikationer innan men iom att jag var sugen på att testa så jag hade köpt hem vlisofix och absolute stable sen innan. Enligt mönstret tar den här väskan två timmar att sy men jag kan säga att för mig tog det två timmar bara att klippa ut mönstret, klippa ut alla delar samt sätta fast de olika delarna med vlisofix innan jag kunde börja sy. Applikationerna gick jätte bra, på några ställen hade jag missat att sätta abslute stable på baksidan och där blev det lite buckligt, jag använde tät sicksak, 0.3 stygnbredd och 3 mm stygnlängd. Själva väskkonstruktionen var väldigt enkel och lättsydd. De blev lite större än vad jag hade tänkt mig. Jag är fantaskit nöjd och stolt över mig själv och kan inte vänta till jul med att ge den till Harriet som jag borde, hon kommer få den så snart hon kommer hem från förskolan.


Bodysuit till lillebror

Är så himla nöjd med den här! Det är nog det finaste jag sytt. Tyget kommer från Stoff och stil och har langats av Jenny T från göteborg för det finns inte i webshoppen längre och mudden är från JNY inköpt på syfestivalen. Mönstret är en kombo mellan ett mönster från Jenny och Ottobre nr 4 2008, jag har smalat av mönstret något för den såg så pösig ut.

Jag tycker att det mesta jag syr blir rätt stort så jag sydde den storlek V har nu och räknade med att den ändå skulle bli rätt stor men den blev precis lagom och med tanke på den fart vår son växer i kommer han nog inte att kunna ha den så länge tyvärr.




RSS 2.0