Randig uggla



Okej jag erkänner jag gillar ugglor! Här kommer mönster på en stickad randig uggla som är hur söt som helst. Jag har använt vanligt acrylgarn, Carolina och Freja samt bomullsgarn till ögonen. Jag har stickat på rundstickor tre för att det inte ska bli så glest att stoppningen syns igenom.


Happy knitting!


Huvud och kropp

Läggupp 50 maskor på rundstickor.

Varv 1 – 6 Slätstickning i färg 1

Varv 7 – 12 Slätstickning i färg 2

Varv 13 – 18 Slätstickning i färg 1

Varv 19 – 24 Slätstickning i färg 2

Varv 25 – 30 Slätstickning i färg 1

Varv 31 – 40 Slätstickning i färg 2

Varv 41 I färg 2 sticka främre och bakre masbågen, 23 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen två gånger, sticka 23 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen (54 maskor)

Varv 42 Slätstickning i färg 2

Varv 43 I färg 2 sticka främre och bakre masbågen, 25 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen två gånger, sticka 25 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen (58 maskor)

Varv 44 Slätstickning i färg 2

Varv 45 I färg 2 sticka främre och bakre masbågen, 27 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen två gånger, sticka 27 räta maskor, sticka främre och bakre masbågen (62 maskor)

Varv 46 Slätstickning i färg 2


Maska av genom att vända arbete ut och in och använda three needle bind-off (http://www.knitty.com/ISSUEfall06/FEATfall06TT.html ). Jag kan tyvärr inte hitta nån svensk beskrivning, men det är verkligen superlätt och det blir jättesnyggt. Försök även om du inte är superbra på engelska! Det finns också massor med you tube-klipp som du kan kolla på. Du kan givetvis också maska av som vanligt, vända arbetet ut och in och sy ihop sömmen.

 

Näbb

Lägga upp 9 maskor på vanliga stickor.

Varv 1 -16 Sticka rätstickning

Maska av lämna en lång tråd så att du kan sy ihop näbben.

Du har nu en fyrkant som du skall vika till en trekant, sy runt kanten.

 

Vingar (gör två)

Lägg upp 10 maskor på vanliga stickor

Varv 1 – 18 Sticka rätstickning

Varv 19 1 rät maska, 2 räta tillsammans, 4 räta maskor, 2 räta maskor tillsammans, 1 rät maska (8 maskor)

Varv 20 Rätstickning

Varv 21 1 rät maska, 2 räta tillsammans, 2 räta maskor, 2 räta maskor tillsammans, 1 rät maska (6 maskor)

Varv 22 Rätstickning

Varv 23 1 rät maska, 2 räta tillsammans två gånger, 1 rät maska (4 maskor)

Varv 24 Rätstickning

Varv 25 2 räta tillsammans två gånger, lyft den högra maskan över den vänstra, klipp garnet och dra igenom den sista.

 

Fötter (gör två)

Lägg upp 20 maskor på rundstickor

Varv 1 – 12 Sticka slätstickning

Maska av genom att vända arbete ut och in och använda three needle bind-off (se information under kropp / huvud).

Fyll med stoppning och sy ihop uppläggningskanten .

 

Ögon (gör två)

Jag föredrar att virka ögon då många av mina skapelser hamnar hos bebisar. Man kan också använda säkerhetsögon, knappar eller filt ocm man tycker det funkar bättre.

Virkförkortningar

Lm                       Luftmaska

Fm                       Fastmaska

Hst                       Halvstolpe

Öka                      2  maskor  i samma

 

Med vitt garn lägg upp 2 fm

Varv 1 6 fm i andra maskan från nålen (6)

Varv 2 Öka genom att virka 2 fm i varje maska varvet ut (12)

Varv 3 (1 fm, öka 1 i nästa maska) x 6 (18)

Varv 4 (1 hst i de nästa 2 maskorna, öka 1 i nästa maska) x 6 (24)

Lämna garn så att du kan sy fast ögat.

 

Med svart garn lägg upp 2 fm (eller använd magic loop om du föredrar)

Varv 1 6 fm i andra maskan från nålen (6)

Avsluta med en smygmaska i första maskan

Lämna garn så att du kan sy fast ögat.

Montering: Sy fast den lilla svarta rundeln i mitten av den lite större vita rundeln,

 

Montering

Fyll kroppen med stoppning och sy ihop öppningen i botten. Peta in lite extra stoppning i öronen samt i sidorna på koppen så att ugglan får lite rundade höfter.

Fyll fötterna med lite stoppning och sy ihop öppningen. Sy fast fötterna vid bottensömmen på kroppen. Snyggast blir de om du syr runt bottensömmen och en bit in på foten så att den pekar framåt. (Se bild)



Sy fast näbben, ögonen samt vingarna, se bild för inspiration till placering.


Snälla rara monster

Jag är barnsligt förtjust i att sticka monster. Mönstret kommer från "Big book of knitted monsters" av Rebecca Danger.

Det vänstra monstret har fått ett nytt hem hos en nybliven 3-åring som döpt honom till Hurley och det högra bor i H:s leksakslåda. Jag har användt restgarner som jag hade hemma och stickor 3. Dom är förvånansvärt stora, jag funderar på om jag ska försöka få till en lite mindre version som kan bli en ypperlig bebispresent.


Baby cool

Jag är så himla produktiv för tillfället. Måndagar är jag föräldraledig och det innebär att jag och Skorpan ofta passar på att ta en tur till biblioteket. Idag lånade jag "Baby cool" av Anna-Stina Lindén Ivarsson och Nina Sandström Hallberg, en bok om hur man syr om gamla kläder till barnkläder.



Inspirerad av boken har jag idag sytt en mössa till H av en gammal tröja som jag inte använder längre. Trikåtyget var ûberstretchigt så det var lite svårt att få det bra men jag är ändå nöjd med resultatet. Den ser lite trist ut men är jättefin på H som dock inte ville modella den ikväll.




Mammas lilla uggletjej

Ibland kan jag inte låta bli att klä ut dottern en smula. Mössan är egentligen tänkt att vara mer en leksak än att användas till vardags. Jag har använt restgarner och virknål 5. Mönster hittas här:

http://www.ravelry.com/patterns/library/owl-earflap-beanie




Molnmössa

I helgen ska vi ha barnvakt så att vi kan gå på bio och fira lite roliga nyheter. Våra barnvakter har även dom 1,5-åring så jag har ikväll sytt en mössa till G som tack. Mönstret hittade jag här:

http://kokalal.blogspot.com/2009/10/att-sy-en-mossa.html

och det är verkligen superenkel och snabbt. Jag har äntligen börjat bli lite bättre vän med min fina symaskin, man lär sig förvånansvärt när man tar sig tid att läsa instruktionsboken.

Tyget köpte jag på Ohlssons tyger och stuvar.




RSS 2.0