Uggla i restgarner



Igår stickade jag klart en liten uggla i restgarner. Mönstret är mitt eget och ni hittar det här:
http://stickavirkapyssla.webblogg.se/2011/march/randig-uggla.html

Jag stoppade in en bjällra i ugglan så den blir en rolig leksak. Jag köpte bjällror på etsy, men jag tror även att det finns i typ husdjursaffärer.

Presenter till V

Min fina vän B har fått sitt första barn. En alldeles förträffligt söt liten pojke. Dels har jag sytt ett litet lapptäcke åt honom, baksidan är gjord i röd fleece. Ohlssons tyger och stuvar har fått in det fantastiska molntyget som bomullstyg, det passar verkligen ypperligt i ett lapptäcke.



Sen fick han en stickad apa. Mönster efter Rebecca Danger: http://www.ravelry.com/patterns/library/jerry-the-musical-monkey. Använde ett nytt garn som jag hittade sist jag var i Linköping (i garnaffären som ligger under Bokia) Viking alpacka sport, en blandning mellan alpacka, merino och nylon som verkligen var mjuk och härlig. Kan tänka mig att sticka en massa härliga vintermössor i det här garnet.







Virkad nåldyna





Liten virkad nåldyna efter det här mönstret:

http://vibbedille.blogdrive.com/archive/cm-03_cy-2009_m-03_d-23_y-2009_o-0.html

Använde garnet Tilda och virknål 2.5

Regnbågsfilten



Superenkel att virka, den perfekta babyfilten till barnvagnen i sommar!


Garn: Roma

Virknål: 5 (ca en storlek större än vad som var indikerat för garnet för att få en mjuk och luftig filt)

Mått: ca 65 x 85 cm efter blockning


Förkortningar

Lm: luftmaskor
Fm: fastmaska
St: stolpe
Lmb: luftmaskbågen

 

Filten


Lägg upp 101 lm.

Varv 1: Börja i andra maskan från nålen, 1 fm i varje lm. Avsluta med 3 lm, vänd.


Varv 2: 1 st i varje fm. Avsluta med 1 lm, vänd.


Fortsätt virka varannat varv fast maskor och varannat varv stolpar fileten ut, 12 varv i varje färg. Jag använde mig av sju färger.

 

Ramen

Varv 1: Första kortsidan virkas i fm, 3 fm i sista hörnmaskan. Långsidan inleds med 2 lm 1 fm vid nästkommande fm varv fortsätt virka 2 lm 1 fm hela långsidan avsluta med 3 fm i hörnmaskan. Andra kortsidan virkas med 1 fm i varje lm från uppläggningsvarvet, avsluta med 3 i sista. Inled andra långsidan med 2 lm, 1 fm vid nästa fm-varv fortsätt virka 2 lm 1 fm hela långsidan avsluta med 3 fm i hörnmaskan.


Varv 2: Virka fm längs hela kortsidan, virka 3 fm i den mittersta av hörnmaskorna. På lånsidan virkas två fm runt lmb, 1 fm i fm.  Virka 3 fm i hörnen och upprepa kortsidan och långsidan.


Varv 3. Virka fm runt hela filten, virka 3 fm i varje hörn.


Liten randig väska

Som dom flesta barn tycker vår dotter att det är roligt med väskor. Här kommer en randig liten sak som jag virkat. Mönster hittar du här:

http://tangledhappy.blogspot.com/2011/04/spring-inspired-boutique-bags.html

Jag har använt garnet Roma samt virknål 4. Vanligt gult bomullstyg som foder.





Godsaker till dottern

Dottern har fått en liten te-servis från IKEA som hon gärna fikar med så givetvis behövde hon några bakverk. Här kommer en prinsessbakelse samt en jordgubbsmuffin från boken Välkommen till virkligheten. Dom funkar mycket bra att låtsas äta på.
Har använt restgarner och virknål 3.5. Färgåtergivningen på prinsessbakelsen är inte den bästa, den är egentligen något ljusare.



Än en gång kan vi tacka min mobil för den tråkiga bildkvaliten.


Lapptäcke till lilla L

Min vän L har precis fått sitt tredje barn och har nu tre barn under fem, pust! Idag träffade vi den lilla som bara var en vecka gammal, hur liten och söt som helst. Givetvis hade vi med oss presenter till bebisen, dels fick hon den stickade grön och vit randiga ugglan som finns några inlägg ner samt ett litet babylapptäcke.



Tyger från lite varstanns, baksida fleecefilt från Rusta. Mått ca 75 x 90 cm. Bilden togs i all hast med mobilkameran innan jag skulle iväg, därav den suddiga kvaliten.


RSS 2.0