En söt liten apa




Mönster på apan hittar du här: http://quesera.ojaru.jp/osaru-pattern.html 


Apan är gjord i garnet muskat och var verkligen jätterolig att virka. Den är mycket uppskattad av vår dotter! Tyvärr är hon inne i en period där hon slänger allt på golvet så härom dan fick jag springa runt och leta efter den inne på Lindex efter att hon kastat ut den från vagnen. Jag kommer definitivt göra fler, känns som en ypperlig bebispresent.


Bebismössa stickad uppifrån


Den här mössan har jag stickat på fri hand med start från toppen. Har inte skrivit ner nåt mönster men jag tänkte försöka nu.


Jag använde garnet tilda och stickor 3 (både strumpstickor och rundsticka).


Jag använde en circular cast on (kolla youtube så hittar du flera olika sätt, jag testade några olika innan jag hittade en som jag tyckte funkade bra).


Alla ökningarna görs genom att sticka främre och bakre maskbågen.


Här kommer mönstret!
 

Lägg upp 8 maskor på strumpstickor.


Sticka främre och bakre bågen på alla maskor. (16)


Ökningarna görs bara vartannat varv.


Öka en maska mellan ökningarna, nästa varv blir alltså; sticka en maska, öka en maska genom att sticka främre och bakre bågen upprepa varvet runt. (24)


Sticka ett varv.


Sticka två maskor öka en maska. (32)


Jag fortsatte tills jag hade 13 maskor mellan ökningarna (120) och min mössa skulle jag säga passar en bebis 9 – 12 månader. Skulle säkert även funka till en 2 – 3 åring om man lyckas maska av lite mer elastiskt än vad jag gör. Annars kan man nog lägga på ett varv med ökningar för ett större barn.


Här bytte jag till en rundsticka 3 mm och 40 cm lång men det var mest av bekvämlighetsskäl man kan lika gärna fortsätta använda stumstickor.


Sticka rätstickning till önskad längd. Jag mätte min 9 månaders huvud och fick det till 16 cm från toppen ner till öronen. Vid 15 cm amaskade jag 8 maskor. Sticka 13, sen två tillsammans upprepa varvet ut (112).


Sticka resår två räta två aviga i ca 1.5 cm.


Avmaska löst! Jag blev tvungen att göra om avmaskningen för den gjorde mössan för liten, så ta gärna fram en liten större sticka och använd på avmaskningsvarvet (typ st 4).


Lycka till!


Tävling!

En kreativ liten blogg, http://booip.blogspot.com/ har  utlottning av det här fantastiska paketet! Oj vad jag vill vinna!




RSS 2.0